Folk har stuckit

Yes, it's true. Första gruppen med Exploriusbarn har åkt. Åkte ifrån Sverige och till New York igår. Herregud! Avis, avis, avis!

Lycka till!



Placeringsångest

Jag är så trött på denna väntan, den känns så onödig. Allt känns så hopplöst just nu, tankarna virrar runt i huvudet på mig... valde jag rätt organisation, skulle jag ha tänkt mer på hur och när de åker, skrev jag något galet i min ansökan, har jag gjort något fel, är det något jag har missat? Bröt ihop flera gånger idag, och så fick sötaste Louise placering också. Blev jag galen av det sms:et eller vad? Ja, jag är jätteglad för henne, och det kommer vara så awesome, men nu gick vår trio ner till två. Flera gånger idag kom tanken, skulle jag ha åkt med EF istället som har två datum man åker på och that's it. Har du ingen placering innnan du åker får du en som du har så länge. Nej, jag behöver verkligen en placering nu. Hela mitt sommarlov har gått ut på att vänta, vänta på att telefonen ska ringa. Det är så segt, jag går inte en meter utan att ha telefonen med mig. 
Jag har fått nog.

Besök på US. Embassy

Har varit på amerikanska ambassaden idag. Det var egentligen inget att oroa sig för alls. Visst, jag var lite små nervös ibland, tänk om man hade glömt något eller om något blivit fel. Men nej. Det gick verkligen superbra. Du står i kö utanför först, sen är det säkerhetskontroll, sen får du gå in i ett väntrum. När du går in får du en nummerlapp. När ditt nummer kommer upp lämnar du alla papper och sen får du gå och sätta dig igen tills de ropar upp ditt namn. Där är då själva "intervjun", de frågor i stort sätt bara om vart du ska, om du inte vet så frågar de vart du skulle vilja hamna och kanske ger någon liten kommentar till det. De är i alla fall supertrevliga. Inget att oroa sig för alls. Var bara någrann med att ha med alla papper bara. 

Mina 5 tips för ditt besök på ambassaden:
  1. Boka tid tidigt. Så fort du har fått ditt DS2019 gå in på ambassaden och fyll i ditt DS160 samt att du bokar tid. Det kommer nya tider hela tiden, så om du inser att din tid är tajt kan du alltid avboka första tiden och boka en ny. Du kan också ta kontakt med din organisation.
  2. Samla alla papper. Se till att du har alla papper i ordning och att allt är som det ska. T.ex att fotona ska vara på fotopapper, att allt är underskrivet och att kuvertet har alla frimärken samt adress på. Lägg alla foton i en plastficka, mapp eller liknande.
  3. Var redo. Redan när du kommer till ambassaden och ska stå i kö, ta fram ditt pass, DS160, betalningen samt kuvertet. De går nämligen och tittar så du har allt när du står i kön. Det går då också snabbare.
  4. Ta med något att roa dig med. Du får inte ha någon elektronik in i ambassaden, ingen mobil, ingen ipod, ingenting. I väntrummet där du kommer spendera större delen av din tid är det enda du kan göra där är att se på BBC News om och om igen, samma nyheter varje gång. Eller läsa nån svensk skvallertidning från två månader sen. Ta därför med en egen bok, eller liknande.
  5. Prata med andra utbytesstudenter så att ni kan gå dit samtidigt. Är du över 16 år får nämligen ingen målsman följa med in. Det är lite roligare och tiden går något fortare om ni är två stycken som sitter och väntar än om ni är helt själv.

Hur lång tid det tar är olika för alla. För mig tog alltihop två timmar. De är väntandet som tar längst tid, det andra går jättefort. Däremot har jag kompisar som fick vänta i fyra, fem timmar. Då kön utanför var i två. Jag säger bara det, se till att vara där i tid. 
Lycka till!


Utbytesstudenter på vift!


Ordning och reda

Mitt i allt när du ska ansöka om visum, betala in olika summor, skicka in ansökningar m.m kan det vara bra att ha koll på allting. Här kommer mina små fin fina tips om hur du blir en ordningsam utbytesstudent:
- Införskaffa någon form av organiseringspärm/mapp. Där kan du samla alla papper.
- Ta kopior på allt. Du vet aldrig när du lär behöva dem igen.
- Gör en lista och sätt in i mappen där det står datum för viktiga saker. Exempelvis när du ska till ambassaden, när du åker m.m
- Börja tidigt med packlistan.
- Allting du får, hör, skriv ner och gör kopior och in i pärmen/mappen!




Svar på tal

KommentarTid
Klara om Totally Unexpected:
När åker du till USA.?
IP: 81.231.253.206
04 Juli, 12:38
Louise om Totally Unexpected:
Hej!! jag såg att du också ska till ambassaden den fjortonde, vilken tid ska du dit? :)
IP: 83.183.242.189

Klara: Jag vet inte än. Har varken fått familj eller stat/stad. Men det blår någon gång mellan 29 juli - 13 september. 

Louise: Ja... hehe. Nu har vi ju redan pratat om det här på Facebook. Men ska dit tidigt på morgonen, 8 ungefär. Men kanske kan vi ses till lunch? :)

RSS 2.0