Svar på kommentar

Fick en fråga som jag kände att jag kunde svara på direkt, resterande svar kommer komma senare.

Q: heeej! alltså, jag ska åka till USA efter tvåan och har lite funderingar. funderar starkt på att åka med explorius men tror du att det är en dålig idé i och med att väntan inför att få familj och allt är så lång med dom? borde jag välja en annan organisation, hur känner du, är du nöjd med explorius?

sen undrar jag om du vet många som åker i år som önskade var(vilken stat i USA) dom ville hamna? för du gjorde ju inte det eller hur? 

en sista grej, :P jag har hört att man ska skriva ganska mycket om sig själv och skicka iväg för att familjen ska få en student som passar en, kan man då liksom påverka var man ska hamna och hos vilken sorts människor genom att säga att man tex "älskar att vara i solen" om man vill komma till ett varmt ställe och så?

okej förlååt för väldans röriga frågor men har en hel del funderingar redan! och lycka till med ditt år!!

A: Jag tycker verkligen att du ska åka med Explorius. Jag är hur nöjd som helst. Visst jag fick min familj något senare än jag hade önskat och placeringar rusar fortfarande in. Men som alla vet så är USA i ekonomisk kris vilket har gjort det svårt för alla organisationer att placera. Annars är det inget som tar lång tid. Sen är det ju så att om du anmäler dig tidigare finns chansen att du får familj tidigare. Det gäller att ha allt klart tidigt. Det som är med andra organisationer är att de skickar i väg studenter utan att de fått familj, antingen på soft landing läger i två veckor eller så eller till en välkomstfamilj. Nu råkar det ju vara så att jag också bara har en tillfällig men jag blev vald av den familjen. Vet inte hur mycket du vet om Explorius men det är otroligt bra organisation, personalen är urtrevliga och har verkligen kontakt och bryr sig om sina studenter. Vi möts alltid av glada ansikten när vi kommer på besök och de är alltid supertrevliga i telefon och på mail. De svarar snabbt på våra frågor och vi får alltid den hjälpen vi behöver. Det är inte heller lika många som åker med Explorius eftersom man väljs ut. Till skillnad från andra organisationer är det inte bara att anmäla sig och sen är man med. Det är intervju och så för att Explorius ska förstå att detta är ungdomar som verkligen vill det här och inte bara åka över till USA för det är "coolt", dessa elever vill verkligen uppleva något. Jag vet inte riktigt vad mer jag ska säga, men jag skulle inte byta för allt i världen. Jag är så nöjd med mitt val av organisation.

Vi utbytesstudenter som åker till USA nu har snackat mycket med varandra, speciellt inom Explorius har vi haft träffar, pratats på Facebook och verkligen haft supermycket kontakt. Man har fått nya vänner som kommer vara livet ur och man har lärt känna ungdommar från hela Sverige. Det är relativt många som har gjort delstatsval, runt hälften kanske. Tror det är väldigt olika men det viktigaste är ju inte vart du hamnar, det viktigaste är att du får den perfekta familjen för dig. För att önska om Kalifornien eller Florida får du betala extra, detta gäller för alla organisationer, och de som gör det brukar ofta hamna där. Annars har det varit väldigt olika önskemål. I år ser det ut som om väldigt många har fått sina andraval och varit jättenöjda med det. 

Nja... Alltså det beror på familjen. Jag skrev att jag älskar att segla och hamnade mitt ute i öknen, så... Men självklart skadar det ju inte. Dock tycker jag inte att man ska skriva att man gillar att vara ute i solen, ligga på stranden eller något sånt. Då är det bättre att vara lite mer diskret kanske att du gillar att sticka ut med dina vänner och bada, eller ha picknick på stranden lite mer sånt. Sen har jag hört om de familjer som väljer studenten just för att den ska få prova på något nytt. Skriver du att du älskar att strosa runt på stan hela dagarna kanske en familj ute på landet tycker det vore jättehälsosamt för dig att få prova på det livet också. Det finns mycket du kan skriva om i din ansökan och det är helt upp till dig hur mycket du vill skriva. Jag har skrivit ihop en liten lathund på vad som finns med i en av de amerikanska organisationerna som Explorius samarbetar med. Den finns här. Sen är det så att om du skriver att du älskar djur, eller att du spelar mycket fotboll eller liknande att du hamnar hos en familj med samma intressen. Det är helt upp till familjen hur de väljer sin student. Det viktigaste är att du är ärlig när du skriver din ansökan och att du får med det viktigaste om dig själv. Vill man hamna på något varmt ställe är det bästa att önska, om det nu är viktigt. Dock är det inte självklart att du får den placering du önskat om.

Hoppas du fick de svar du väntade dig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0