A few words about my life

Har fått lite önskemål om att vara mer detalrik och berätta mer om hur allt är, familj, skola och allt.

Vad gör du efter skolan?
Just nu gör jag inte så mycket. Kommer hem och gör läxor, umgås med familjen. Var förra veckan på första mötena med fotoklubben och Key Club, så det kommer troligtvis bli något jag kommer att hålla på med framöver. När vintern närmar sig kommer jag även börja träna fotboll, eller ska i alla fall göra tryouts.
På helgerna har det varit väldigt olika. Första helgen var det bara att ta det lite lugnt, andra helgen var vi i Utah hos "the Forsstrom cabin" och nu i helgen var det ICES orientation och sånt. 

Hur är skolan, lektionerna, lärarna, klasskamraterna?
Varje morgon ringer mitt alarm på mobilen 5.00 am. Då min värdmamma är lärare på skolan får jag skjuss varje dag till och från skolan. Runt 6.00 kommer grannen Fan, utbytesstudent från Kina, över och kort därefter brukar vi dra iväg till mina värdmorföräldrar. Där i nästa vända lämnar vi av min värdsyster och hämtar upp Iiris från Finland som bor hos dem. Efter detta stop drar vi iväg raka vägen till Legacy High School.
Klockan 7.00 am ringer klockan och alla ska vara i sina klassrum. Lektionerna är ca 80 minuter långa. 
På min skola, och många andra runt om i landet, har de så kallade "A-days & B-days". Du har 8 "periods", lektioner som alltid är på samma ställe under samma tid. Varje dag har du fyra periods. Jag tror jag har nämnt mina kurser tidigare men här kommer de igen: Zoology, Intro Business, US History, Global Diplomacy, Spanish II, Algebra II, Photography II & Composition. Så, under mina "A-days", som det var idag på tal om det, så börjar jag med Zoology (värdmamma som lärare ^^), sen är det historia, next spanska och sista "period" för dagen är foto. Man har också första eller andra lunch. Detta beror på om din tredje period är på övervåningen eller undervåningen, övre = andra lunch, nedre = första. 
Mina lektioner är helt okej, favoriterna är fotografi och zoologi (och säger inte det endast för att mina kära lärare lät mig bo hos henne :P). De jag gillar minst är historia, spanska och engelska... ni som känner mig vet att jag i vanliga fall gillar de ämnena och avskyr matte och naturämnen. Men så är det inte här. Historia och engelska är ämnen som är obligatoriska vilket leder till att inte alla i klassen är särkilt ambitiösa eller har någon lust att ha lektion. Och lika så är det i spanskan, lite små jobbigt till och från, vi hinner aldrig med allt vi ska göra för läraren måste jämt säga till klassen att vara tysta. Det är det som jag älskar med zooloi och fotograferingen, alla i klassen är intresserad vilket leder till en tyst klass. 
Så ja, jag gillar mina lärare. Om man tittar i allmänhet så är de väl rätt stränga när det gäller till reglerna som skolan och/eller skoldistriktet har, men när det kommer till andra saker är de väldigt lättsamma. Så här är då mina lärare: Ms Forsstrom (känns sjukt konstigt att säga det, jag menar min värdmamma... haha.) - Skämtar om sina elever, jag har själv blivit utsatt för det. Eller, blev ett exempel... Men ändå, bästa! Mr Rogalski - Var helt ärligt lite rädd för honom i början, men han är sjukt bra. Strikt och vill ha allt på ett särkilt sätt, väldigt sträng när det gäller till tardy och sånt. Men har är bra, håller även han på och skämtar med oss hela tiden. Mrs Edwards - Allmänt rolig, när hon snackar historia drar hon in egna tankar, liksom som att Columbus var en idiot m.m. Min spanska lärare (som jag inte kan stava efternamnet på) - Ger ut mat om någon vill ha. Mrs Rango - påminner väldigt mycket om en franska lärare jag hade i två år. Riktigt bra, har inga andra ord. 
Som jag nämnde tidigare varierar klasserna extremt. Eftersom du själv väljer dina kurser är det olika klasser varje period. I de mer ambitiösa eller honor klasserna är det supernice. Ofta mycket fokus och så. De andra... not so mush. Tycker inte om det alls. Känner inte att jag får mycket gjort. När jag ändå är inne på eleverna, de är inte så dumma som alla europeer tror. Självklart har jag fått frågan: "Vad är Sverige/Norge?", "Vart är Europa?" m.m. Många blandar ihop de europeiska länderna och det är lite små kul ibland. Liksom i Sverige finns det de eleverna som man inte kan göra annat än att sucka åt för de ställer så dumma frågor, men många vet en hel del. Annars är de jättetrevliga. Jag älskar amerikanare. Ta det här exemplet. Du går runt i en svensk gymnasieskola och har ett par riktigt snygga örhängen, ingen kommer säga något till dig förrutom dina närmaste vänner, kanske någon i din klass. Det är säkert tjugo pers som ser dig och tänker: "Åh, va snygga örhängen..." men ingen kommer säga något. Här säger de direkt! Var med om det idag. Följde med Charlotte till toaletten och när vi stod vid speglarna var det en tjej som kom fram till henne och sa just det: "Oh, I love your earings!" Så simplet, hade aldrig sett tjejen förrut, ingen av oss. Skulle det hända i Sverige? Nope. Inte vanligt i alla fall. 

Hur är din familj?
Bättre än bäst. Den är så mysig. Min värdmamma är jättetrevlig, rolig och allmänt skön. Min värdsyster pratar konstant, men är världen sötaste! Jag spenderar ganska mycket tid med min "värdsläkt". Med andra ord min värdmammas föräldrar och bror, samt deras utbytesstudent, Iiris. Så otroligt fin och underbar familj! 
Får inte glömma lilla Doby också. Söt hund som bitar på allt -.-

Någon gång lite senare under kvällen ska jag iväg för att titta på Iiris när hon tränare gymnastik. Haha, random, men jag är så nyfiken på att veta vad hon kan göra/inte kan göra. Jag menar, det tog ju ett tag innan tjejen lyckades stå på händer, näe, skojar bara. Älskar denna tjej, min "moster" liksom, we're family.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0