Day 202, Hawaii day 2

Hade en underbar dag, helt fantastisk. Började med frukost, var inte världens bästa men. Sen var det beachen. Var en fin beach lite längre bort från hotellet. Hade först fritid i en och en halv timme. Jag, Andrea och Elise gick runt. Dock var det mesta stängt. Vi var och letade efter en toa i evigheter, hittade en tillslut med behövde en kod för att komma in. Vi frågade en som jobbade där och hon gav oss den, men vi var för summa för att öppna dörren, tillslut fick städerskan hjälpa oss. Så var det surflektion, började med att ta på oss tröjor, så vi inte skulle skrapa oss, och sen välja en bräda, blev att byta senare för mig… vet inte varför men de bytte några av oss. Sen övade vi i sanden på att paddla och stå upp. Efter ett tag bar vi oss ner till vattnet. Vi paddlade i typ en evighet till ett speciellt ställe där vågorna tydligen var bäst. Sen börja vi. Vi radade upp oss i grupper och när vi blev kallade paddlade vi till instruktören som höll i oss tills en våg kom, då knuffade de iväg oss. Vi paddlade och paddlade och sen ställde oss upp på brädorna. Lyckades första gången, och några gånger till sen, men när jag sen försökte att ställa mig upp tidigare för att ta hela vågen blev det lite fail. Något av det häftigaste jag gjort – surfa i hawaii. Sen hade vi lunch – subway. Och sen var det båttur med katamaran som gällde. Vi hoppade på båten och åkte ut en bit, sen tog vi på oss snorklingsutrustning och hoppade i vattnet. Först var det bara en massa fisk – vilket jag älskar… not. Men sen simmade vi ut en bit och när guiden sa åt oss att titta ner på botten såg jag en havssköldpadda, så häftigt. Såg flera stycken och var bara någon meter ifrån en. Efter några timmar åkte vi tillbaka in till stranden och gick strax efter tillbaka till hotellet. Jag och Andrea tog sedan en tur till Starbucks lite snabbt och sen var det mer eller mindre middags dags. Vi åt på en pizzeria. Åt Hawaii pizza för första gången i USA då de inte verkar ha det någon annan stans... weird. Efter middagen hade vi en liten kort fritid, så vi var några stycken som gick till Yogurtland. De hade båda ananas och kokos smak, så vi gjorde en liten Hawaii blandning. Sen gick vi tillbaka till hotellet och var i Andreas rum med Elise ett tag. Vi hittade Forest Gump på TV, så såg lite kort av den. Runt 10 var det möte nere i lobbyn och efter det var det sov dags.
Och jo, alla var så solbrända. Ingen hade riktigt tänkt på att våra bakre ben skulle bli så utsatta för solen så nu har alla, röda vader och tjejerna röda lår. Det gör ont att sitta, ligga, gå… inte kul…

Idag fyllde bästaste pappa år

Day 201 (igen) Hawaii Day 1

Klockan 7 så var det åka till flygplatsen som gällde. Gick upp halv 7, dock vaknade jag en timme tidigare och var säker på att jag var sen. Erica droppade av mig på flygpltsen, hittade inte Hawaiian Airlines någonstans så frågade och se sa att det var i den andra terminalen. Visste inte ens om att det fanns två, och det visste inte Erica heller. Så jag tog min lilla carry-on och vandra fem minuter åt vänster tills jag kom till andra terminalen. Skönt att man inte bor i New York där flyplatserna är enroma. Träffade Frederik på flyplatsen och vi väntade i kanske en halvtimme elelr så på att boardningen skulle börja. Vi satt bakom varandra med fönsterplatser. Flyget till Honolulu tog ca 6 timmar. Sov några av dem. När vi kom fram hade vi stora problem att hitta baggage bandet, hittade det tillslut och behövde gå hela vägen tillbaka för att möta upp resten av gruppen. Kom dit och skulle gissa att det var kanske 10 personer eller något sånt där. Folk kom lite då och då från olika platser. Träffade Andrea från Norge, som är super trevlig, pratade också med Synne (Norge) och Clara från Danmark som visade sig vara min rumskompis senare. Tog en helvtimme eller så till hotellet. Där fick vi vänta ett tag medan vi skrev på ett formulär, sen skrev upp oss i grupper, fick t-shirts m.m. Bodde i rum 611, visste sen innan att Clara var en av de fyra rumskompisarna då hon fick nyckeln innan mig. Gick upp till rummet och insåg att det redan var två väskor där, en av dem var ju Claras men den andra var ett mysterium. Bytte om till shorts och sen gick jag och Julia (Tyskland), Jorge (Spanien), Frederik och Jonas (Tyskland) ut och strosade. Efter att ha varit på Subway och stranden ett tag gick jag och Julia runt och tittade. Vi gick tillbaka till hotellet för att ha middag och prat med hela gänget runt 8. Träffade mellan strosningen och middagen de andra två i rummet; Sara (Paraguay) och Agi (Slovakien) som btw, bor här i Las Vegas hon med. Och vi delar säng. Haha, lite sånt där kul som händer när man är utbytesstudent.

Day 199, 200 & 201

Day 199 torsdag
Har egentligen inget att säga om torsdagen då jag, 1) inte kommer ihåg något av vad som hände eftersom det var typ två veckor sedan, 2) troligtvis inte gjorde mycket alls... Packade lite, aka - tog fram vad som skulle tas med till Hawaii och la det i en hög.

Day 200 (!) fredag
Efter skolan packade jag, på riktigt. Lyckades få plats med allt i en carry-on, och hade plats över. Inte för att det behövs några tjockare saker till Hawaii.

Day 201 lördag
Gick upp super tididigt... eller halv 7, för att dra till flygplatsen... Fortsättning följer.

No make-up work, no editing, nothing

Efter en vecka med läxor och bild rensning/redigering är jag nu klar och kan lägga tid på bloggandet innan jag lämnar stan igen. Dock ska jag nu på poolparty, så får bli imorrn.

Ett litet farväl...

... för nu drar jag mig ännu mer väster ut. Hawaii here I come!

Day 198

Tittade på en faktiskt häftig film under zoologi lektionen. Handlade om insekter så låter inge vidare, men gillade den faktiskt. Lite för många grodor i dock. Under historia lektionen var vi halvklass då större delen inte hade klarat sina exams året innan. Spanska lektionen var lika intressant som tidigare. Folk sover och läraren blir lite smått galen. Försökte kolla upp lite saker under lunchen, kom inte långt då det tog en tjugo minuter för datorn att starta upp. Tittade upp volontärresor till Afrika (ja, mamma, Afrika.). Vill åka dit och göra något form av projektarbete. Men får titta lite mer in i det. I fotoklassen fick vi fyra nya due dates. Så veckan efter Hawaii (alltså två veckor) har jag något att lämna in till varje lektion, plus att jag har ett projekt tills på fredag. Inget nästa vecka. Men antar att det är ganska skönt så att jag inte missar något.
Måste börja packa snart. Bläh, orkar inte. Men det är ju Hawaii ändå...

Mer Red Rock bilder:

Day 197 - It's all about staying low

Ingen skola för oss utbytesstudenter eller de som klarade sina profficency exams. Så dagen spenderades med lite städning, en promenad och mini picnic med Inga och sen en eftermiddags utflykt med Erica, Jordan, Iiris och Inga till Red Rock. Tog en hike på två-tre timmar genom bergen. Var superhäftigt. Röda berg, en massa vind, gröna naturliga växter, en gnutta naturligt vatten och första naturligt växande gräset jag sett i Nevada. Det var varmt, men med vinden blev det lite kyligt på många ställen, blev mycket sand i håret, ögonen, munnen, skorna... i stort sätt överallt. Men det var verkligen underbart. Gjorde lite fri bergs klättring. Tyvärr såg vi inga djur... jo, men några myror kanske.
Efter vandringen tog vi oss till en liten gamal by - Bonnie Springs. Var helt öde, förrutom att det är stängt på måndagar och tisdag (stängt menas att det inte är något på gång typ) så hade strömmen gått. Så den lilla resturangen de hade serverade inget annat än kall mat och dryck och hade tänt elden i eldstaden för ljus och värme. Men det var lite gulligt ändå.

Mer bilder i annat inlägg. Som lär komma inom kort.

Cover the Night

"Joseph Kony considers himself quite a good Christian, and he wants Uganda to be a Christian nation. So in 1987 he formed a resistance group called the Lord's Resistance Army (LRA), and the LRA has been at cibbil war against UGanda government ever since. If the LRA wins, Kony has promised that Uganda will become a theocracy, with laws based on the Biblical Ten Commandments.

Kony's LRA has kidnapped an estimated 20,000 children for use as fighters or sex slaves. As part fo their initiation, these children are often required to kill their own parents, so theyäll have no homes to return to.. (Ir's not clear which of the Ten Commandments Kony's stratetgy is based on.) Once kidnapped, children are used as pack mules, carrying LRA supplies until they are too weak to walk, at which time they're killed or simply left to die. Kidnapped boys also serve as targets and decoys, sent to the front lines -- unarmed -- whenever the Uganda Army engages the LRA. Kidnapped girls that Kony or his senior commanders find attractive become their "wives" (Kony is reputed to have 60). Troublesome captives have their noses, lips, and/or ears cut off, and are then made to eat their own flesh.

Kony and the Ugandan government occasionally issue public statements suggesting that peace negotiations would be welcome, but this seems unlikely. When asked about peace talks recently, Ugandan President Yoweri Museveni said Kony and the LRA's senior commanders must due. "The wages of sin is death", he added. And that's Biblical, too.

As a youngster, Kony was a Catholic altar boy. Now he says he gets strategic advice from angels. There are eight of these angels, he says --three American, two Sudanese, two Chinese, and one Congolese.

Kony is reported to enjoy wearing women's dresses. The Ugandan Army has offered an $11,000 reward for information leading to Kony's capture. That's right: eleven thousand dollar."

Our friendship will never die, 9 or 21 hours, it won't matter

A night of no regret

Day 196

Idag är det måndag. Igen. Var en relativt lång dag. Skolan var så seg, hände ingenting. Jobbade på Khan under första lektionen, sen tittade vi äntligen klart på filmen i Global. Sen skulle vi diskutera och göra en plansh inom vårt ämne. Jag, Line, Sakari och Mitchell lyckades fantastiskt bra med vår. Så himla fin och komplicerad... not! Vi fick ett gigantiskt rosa papper, skrev "The Hutus" på toppen, sen de tre rubrikerna och så några punkter under det. Och så slutade vi med att skriva "The war in Rwanda" på botten. Så snyggt... eller kanske inte. Fanns ju de som la ner lite mer tid. Sen var det nytt område i Algebra, som jag inte fattade mycket av. Allt detta med e och vad det nu är. Slutade upp med engelska, är så trött på allt det här proficency övningarna nu. Behöver ju inte ta det... Men ja.
Har ingen skola imorrn - glad chey! Blir picnic med Inga och kanske, möjligtvis, lite folk. Tagg, hoppas att vädret kommer bli lika fint som det var igår.

In ten years, these are the moments we'll remember

It's been said that one picture is more than thousand words

There's a reason there's no pictures - it takes a lifetime to load

Men kan väl ta och lova att det kommer några. Har inget riktigt liv för tillfället.

Day 189 - 195

Day 189 måndag
Började veckan med att ta en massa anteckningar under zoologi lektionen. Alltså en massa! Tror det slutade upp med tre-fyra A-4or, om ett subphylum. Det är när jag sitter och gör allt det där som jag blir lite depp över att vi inte riktigt går in på sånt i biologi/naturvetenskap eller vad det nu är jag ska ha när jag kommer tillbaka. Jag menar, har gått igenom så sjukt mycket om uppbyggnaden av alla sorters djur. Ojoj... zoologin kommer nog i slutet vara den klass jag har lärt mig mest i. Eller... det är den redan i och för sig.

Day 190 tisdag
I Global Diplomacy ser vi nu på en film om Rwanda. Ända problemet är att vi ser den uppdelad på YouTube. Så, måste klickas efter 10 minuter, sen hackar den och måste laddas om hela tiden. Jo, men det är fint. Vi har alla fått ett område vi ska ta antecknignar på, har inte riktigt koll på vad i området man ska skriva ner så skriver ner typ allt. Kan ju inte få sämre betyg för det i alla fall.

Day 191 onsdag
I fotoklassen har vi fått nya tävlingar. Eller egentligen bara en ny. Den äldre är att vi ska hitta den nya framsidan till nästa års agenda. Så vi ska fota någto skolinsperarat, redigera och sen beskära och lämna in. Den andra är en ny disrikt tävling. Är i stort sätt samma som förra gånge, lite annurlunda kategorier.

Day 192 torsdag
Lärde mig äntligen var Khanacademy är. Gick igenom det i Intro Business klassen, så nu har vi alla ett konto som kan hjälpa oss få bra betyg i klassen under året. Sidan i sig är sjukt bra. Finns en hel del videos och övningar som jag verkligen förstår. Matte grejerna är super bra. Tror verkligen att det kan hjälpa mig i framtiden - khanacademy.org. Har gjort lite varje dag nu, så... mitt betyg borde vara på topp.

Day 193 fredag
Vi disikerade gräshoppor i zoologin, alltid lika mys, med lukten och allt. Vi skulle ta av tre ben och skära den mitt i tur. Mys! Sen under historian skulle vi rita bilder till "How to survive an atomic bomb". Var jättesvårt, not. Fick 6 punkter vi skulle visualisera, vi tre utbytisar (Sverige, Norge och Danmark) blev klara på kanske 20 minuter. Resten blev klara efter typ 50. Haha, jag tror helt ärligt att vår lärare börjar fundera över hur vi kan lyckas bättre i amerikansk historia än de andra amerikanska i klassen. Ambitions nivå?

Day 194 lördag
Istället för att gå på Sadies dansen, gick jag, Charlotte och Inga och åt sushi och sen hem till Charlotte för att vara i jacuzzin i en timme eller två och sen titta på en film. En riktigt konstig film, kommer inte ihåg vad den heter men inte direkt värd att se. Var nu 100 dagar kvar bara... Kom hem runt halv 12, poppade popcorn och tittade på gamla Glee avsnitt. Erica kom hem. Sen var det hej till natten och sov.

Day 195 söndag
Vädret var det underbaraste! Så mys. Var runt 25 celcius om inte lite mer. Strålande sol, klarblå himel, inga moln, ingen vind. Så underbart. Låg på studsmattan med min bok i tre timmar eller något sånt, sov lite halvt också. Skypeade med mamma och pappa. Sen var jag väl barnvakt, kan man väl kalla det. Satt inne och jobbade med diverse projekt medan det var 8 barn ute på baksidan. Så tysta och snälla de är... ehm... kanske inte alls. Nu är klockan strax efter åtta, jag är helt slut och det blir däck i sängen vilken minut som helst.

Sorry för dålig uppdatering, har varit upptagen med annat samt skapat ett beroende av Tumblr. -> cistemaperio.tumblr.com

Nej jag är inte glad

Hatar blogg! Hade skrivit längsta inlägget och fått med typ hela senaste veckan - guess vad som händer när man klickar publicera, jo men man kastas ju till startsidan och måste logga in för att se att inget sparats! :@ Detta är anledningen till varför jag hatar att blogga!

Day 183 - 188

Day 183 tisdag
Var välbehövt att ha en dag ledigt efter en lång resa. Erica behövde jobba men resterande av oss hade en lugn dag. Själv sov jag ett bra tag. Tisdagen avslutades med ett chockade Glee avsnitt och en depp minut för att det kommer ta 7 veckor innan nästa.

Day 184 onsdag
Var en sån där dag då man var lite små avis på sina vänner som hade det skönt på Hawaii, men samtidigt kunde man inte längta mer efter att själva åka. Iiris var en av dem så hämtade inte upp henne på morgonen.

Day 185 torsdag
Försöker med allt jag kan att komma ihåg vad jag gjorde på torsdagen, troligtvis inte mycket.

Day 186 fredag
Förrutom att jag insåg att jag inte är särkilt bra på det här med bloggande regelbundet så... nada.

Day 187 lördag
På kvällen/eftermiddagen åkte vi till Eric och Billie. De hade norskt besök, eller Ericas farmors vänner eller något sånt. Åt middag och så där. Märkte att jag hade det ganska svårt att svara på svenska. Jag förstod vad de sa men ville hellre svara på engelska än svenska. Vet inte om det var för att jag inte var helt säekr på om de skulle förstå mig, ävern om de sa att de förstod.

Day 188 söndag
Som de flesta söndagar blev det en plugg dag.

Day 182 - Florida day 3

Efter att ha packat klart allt och fyllt bilen drog vi oss väster ut mot kusten. Åkte först till Kennydy's Space... nånting. Men i alla fall där de sköt upp raketer och sånt. Är inte så insatt i ämnet, dock kostade det typ $50 så var något vi direkt vände från. Åkte till Cocoa Beach, nu var det inte så jättevarmt så blev inget riktigt beach häng. Åt lunch på någon resturang/bar på stranden. Ja... var väl det egentligen. Bil resan till och från var nog de roligaste, musik och underbar natur gjorde resan super. Så då var det till att hitta en bensinstation och sen lämna tillbaka bilen. Vi hade lite små... problem vid bensinstationen. För det första skulle vi alla byta om, sen hade vi problem med att hitta hur man öppna bensinluckan, tydligen skulle man bara trycka på luckan så öppnades den. Sen när vi åkte därifrån glömde vi bensingrejen så... ja... vi hade lite problem med att stänga luckan ordentligen efter det. Lämnade in bilen, och hittils har de inte sagt något.
Sen var det flygplatsen. Var sjukt många ungdomar där... 70 tjejer i limegröna tshirts. Tog självklart då en evighet att ta sig igenom säkerhets stationen. Kom i alla fall igenom och vi trodde vi skulle bli sena... eller, vi var sena. Men när vi kom till gaten var planet försenat. Thank you. Flög till Denver, längsta resan någonsin, och sen därifrån till Las Vegas. Var hemma runt 11, så var inte så farligt. Hade sen hela tisdagen att hämta mig på.

Hade en underbar resa som jag aldrig kommer glömma. Kan inte beskriva hur tacksam jag är för allt jobb alla la ner. Var verkligen en höjdpunkt på de här senaste månaderna.

Day 181 - Florida day 2

Dag två i Florida började med en promenad från hotellet till parken. Blev att gissa lite i vissa fall då de på hotellet inte var de bäst att be om vägledning. Vi kom i alla fall dit på en kvart eller något sånt. Gick till Universal Studio parken. Var på den så kallade Shrek attraktionen, var en liten kort film i 4D. Var faktiskt ganska så bra gjord med spindlar som kröp kring fötterna och galloperande stolar. Sen gick vi runt, åkte lite saker. Komma inte ihåg något spciellt från dagen riktigt. Hmm... Jo, men vi var på någon anann sån där lite skum sak, Disaster. Där de plockade ut folk från gänget. Erica var självklart en av dem. Och sen gjorde vi typ en film. Slutet var riktigt awesome och inget jag vill förstöra för någon som inte varit där. Sen var vi också på Twister grejen, och sjukt häftigt. Och nej, det är inget som snurrar runt. Man måste see it, to believe it. Någon gång under dagen åt vi lunch på ett ställe som hade över 100 olika läsk smaker. På eftermiddagen gick jag och Rachel över till andra parken för att försöka se uppvisningarna de hade i HP området. Såg Triwizard grejen, men det var det sista för dagen. Så vi gick runt där och pratade men diverse folk som jobbade där. Sen dampade vi... ehm... ja... tillsammans med en av tjejerna som jobbade där om att det bara fanns prefekt märken i Ravenclaw och Hufflepuff. Pratade med henne ett bra tag. Fick reda på att när man blir anställd så blir man som placerad i ett elevhem, hon vi pratade med var i Hufflepuff. Hade det lite kul och mys där ett tag. Sen gick vi tillbaka till andra parken igen för att se på Mardi Gras paraden. Var riktigt kul, kallt innan allt började med sen var det nice. Vi samlade på oss en hel del pärlhalsband och de precis bakom oss blev grymt irriterade. Men hallå... Erica och Jordan hade varit där sen typ en och en halv timme innan och de kom typ en kvart innan. Så... skyll sig själv liksom! Sen sprang vi till Harry Potter en allra sista gång och åkte riden, sist ut ur parken igen och så vandrade vi hemåt.