Q & A

Q: Har du fått några kompisar utanför familjen. Går du på någon aktivitet efter skolan? Vad saknar du mest med Sverige? - Anonym

A: Har än så länge bara gått i skolan i en vecka. Har träffat många olika människor, men har inte blivit riktigt tajt med någon än. Sen beror det på var du drar gränsen "utanför familjen". Har blivit relativt nära med utbytesstudenten från Finland som bor hos mina "värdmorföräldrar". 
Nej. Inte än så länge. Nu i veckan drar alla klubbarna igång med sina första möten så då börjar själva klubbaktiviteten. Sen framåt vintern börjar soccer säsongen så då ska jag försöka komma med där också.

Q: så roligt att läsa att du trivs så bra där belle! :) du kan väl lägga upp lite bilder på hur det ser ut i skolan å där du bor? :) vad gör du när du är ledig på helgerna å eftermiddagar? tack för kortet å nallen!! :D kraaaaaam <3 - Linnea

A: Har inte riktigt tänkt på att ha med kamera till skolan och så än. Men det lär nog komma fler och fler de kommande veckorna. So far har det varit ganska körigt. Första helgen skulle man anpassa sig och så. Under eftermiddagarna var det läxor och någon powernap när jag kom hem från skolan. Nu i helgen var vi uppe i familjestugan. Tar helt enkelt allt som det kommer. <3

Q: hur haar du det?? är det som du trodde det skulle vara? :) - Anonym

A: Jag har det superbra. Älskar livet här. Det är aldrig som du tror att det ska vara. Du kan inte hitta någon som kan säga att det är som de trodde att det skulle vara. Jag hade en helt annan bild av allt innan jag åkte. Den bild jag har av allt nu och allt det som jag har upplevt är så mycket bättre än vad jag trodde. Det gäller att inte ha för höga förväntingar. Hellre att du blir chockad över att något hände som du inte trodde än att något som du vill ska hända inte händer.

Q: Hej, jag hoppas att du har hört den nya gymnasieformen GY2011 ? Jag är också utbytesstudent i USA, men jag ska återvända efter 6 månader till USA. Jag är lite orolig om hur den nya gymnasieformen är osv. Vet du nånting om GY2011 ? 
Tack i förhand för ditt svar! - Jenny

A: Ja, alltså vem har missat den? Alltså den största skillnaden mellan nya och gamla är betygsystemet och att de ändrar de olika programmen. Allt detta ska du som utbytesstudent ha pratat om med din syokonsulent för att vara säker på allt. Hoppas du har gjort det så det blir lätt att komma in i allt. Jag vet bara det som min SYO sa till mig. Det finns en massa info på GY2011 på skolverketshemsida. Du kan även läsa mitt inlägg om det -> Klicka här.


Q: Vad är det för skollunch, nyttiga saker el mindre onyttiga, el har du "matlåda"? - Anonym

A: Jämfört med var man har hört om skolluncher på andra bloggar m.m. Så har Legacy bra mat. Det finns sallader och wraps för bra pris. Sen finns det ju pizza och sånt också. Jag har köpt mat några gånger. Lunchen är väldigt tidig så är inte särkilt hungrig vid den tiden. Har tagit med någon frukt eller liknande och sen ätit något mer rejält när jag kommer hem. Det varierar helt enkelt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0