Svar på allt

Q: Hej! Jag har läst din blogg några månader efter en slump. Jättebra! Men jag hade ingen aning om att du varit på Husarö!! Jag var i somras, 2011 2:a. När var du??=) - Malin
A: Tack för det första, och ja. Jag var på Husarö 2009, 1:a. Något av det bästa jag gjort, det är så fint och mysigt där ute. Saknar stockholms skärgård. :)

Q: När du fick veta att du skulle till Nevada, hade du några fördomar eller tankar kring hur året skulle se ut? Eller ja hur reagerade du? 
Och hur har de liksom förändrats nu då du bott ett tag där? :D -Felicia
A: Explorius ringde mig 6 augusti och berättade att jag skulle bo i Las Vegas, Nevada. Tänkte inte så mycket då, var så överglad över att äntligen få placering. Hade varken förväntningar eller fördomar. Trodde dock inte att det skulle vara en sådan mix av folk från olika bakgrunder här. Verkligen inget negativt, det är verkligen intressant att se hur vita, svarta, hispanichs agerar på olika sätt. Eftersom jag inte hade några riktiga förväntningar har det inte ändrats mycket, trodde dock aldrig att det skulle vara så många utbytesstudetner som vi faktiskt är, något jag hade önskat det var lite mindre av i vissa tillfällen. 

Q: ISABELLISEEEN!!
Vad är det du saknar alla mest från Sverige? Typ nån mat eller musik, elller familjen och kompisar eller så?
Pussssss saknar dej <3<3 - Karro
A: Åh, jag saknar allt och alla. Det jag saknar allra, allra mest är att kunna ta sig runt själv. Kommer att uppskatta Stockholms tunnelbana och buss så mycket mer efter det här året. Inte så att jag inte får ta mig runt, men måste be om skjuss. Så när jag kommer hem - SL, du må vara sen, tidig, bra på att stöta på problem hela tiden, men jag kommer uppskatta dig så mycket! Musik är inget jag saknar så, jag menar, min sporify funkar här - YAY! Och lyssnar ändå inte riktigt på någon svensk musik. Är det någon som vill skicka något (hint till dig Zarro-Karro) funkar allt som har minsta koppling till Sverige. Saknar ju självklart dig! <3

Q: jag skulle jättegärna vilja åka iväg som utbytesstudent, men för mig är det pengarna som inte räcker till... så hur fick du råd med allt? har hört att det kostar ungefär hundratusen?;o - Madeleine
A: Du kan alltid söka stipendium. Vet flera som bara betalat för läkarbesöken och fått resten betalat med stipendium de skaffat. Organisationer har, och om du googlar kan du säkert hitta en massa som passar just dig. Du kan även prata med din syokonsulent om hon/han har några ideér. Mina föräldrar bidrog, vilket jag är sjukt tacksam för, samt att vi tog från mina sparkonton... eller något sånt. Åker du med Explorius kostar det 70.000 vilken organisation du än åker med måste du, plus den kostanden organisationen har, betala för läkarbesök och visum.

Q:* Varför bestämde du dig för att bli utbytesstudent?
* Hur valde du land/stad? - Lizzy
A: Min mamma var i USA ett år och var väl en av inspirationerna. Har alltid gillat att åka till andra länder och uppleva nya kulturer. Det är så kul och ja... det är något du inte vill missa. Har du chansen åk. Jag förberede mig genom att åka till Spanien, Frankrike och Holland på utbyten, som jag verkligen uppskattade, dock var de alla tre med skolan så hade alltid mina svenska kompisar med mig, det här är något helt annat. Jag var hela tiden inne på USA, ett tag funderade jag över Nya Zealand, men USA blev det. Du kan inte välja stad, vill du kan du välja att önska stat, något jag inte gjorde då det är viktigare för mig att hamna i den bästa familjen för mig än att hamna i en stat jag föredrar. Hade älskat att hamna på östkusten men blev underbara Las Vegas och öknen i Nevada istället, klagar inte, detta är underbart!

Q: Blir alla helt fascinerade när du säger att du kommer från Sverige? ;)
& är det verkligen så att alla amerikanare blandar ihop Sverige och Schweiz? :o - Sofia
A: Vissa ja, men inte alla. I skolan jag går på finns det väldigt många utbytesstudenter så det är egentligen ingen som lägger märke till oss speciellt. Vissa blir dock fascinerade och vill gärna vet mer. Många kör på utfrågningen om vad vi har och inte har. Liksom: "Say yes or no" och sen säger en massa olika matkjedjor. 
Och nej, alla blandar inte ihop Sverige och Scweiz. Dock är det några som blandar ihop vart de ligger och vissa frågor om det är Sverige som är bra på att göra klockar, bilar med mera. Det är inte mycket som är rätt när de frågar om Sverige. Men det är inte lätt, jag menar, jag har ingen riktig koll på vad som är vad här borta. 

Q: Läste ditt inlägg när jag satt på ett seminarium och började nästan skratta rakt ut:) Vill se bild på gräshoppan!!! Kram - Mamma
A: Och ni tjatar om att vi inte får hålla på med våra mobiler under skolan? Bil kommer upp någon gång då, har inte sladden till mobilen där bilden finns just nu.

Q: isabellee hejsan! kan du inte ladda upp bilder och så så att man kan se hur du har det? hur huset och ditt rum ser ut och sånt? :) - Anonym
A: Jag har funderat på det. Alltså huset m.m. När vi fixat i mitt rum ska jag fota lite och lägga upp.

Q: Eller hur! Holland, varför? aja ska in på en slags träff idag och tänkte höra mig för om visum för jag blir bara jätte förvirrad.... :)
Hoppas du har det suuuuuper :) finns det något som du saknar ifrån Sverige? ;) - Karin
A: Det är något med Holland alltså. Nu var det ett tag sen men när vi hörs nästa gång får du berätta hur det var på träffen. Saknar diig, och allt annat. Om några månader är det ett dygn imellan oss, weird? Oh yes!

Q: haha ja vet, as konstigt!
du verkar ha de bra förstår jag? :D
Lätttt - PUSS - Ewelina
A: Ja, jag har det superbra! Allt är underbart!

Q: Oj, vilket jättegäng! Hur många var ni på ICES-träffen? Var det bara utbytesstudenterna eller var värdfamiljer med också? - Mamma
Hej, har du varit "downtown" Las Vegas än? - Papp
a
A: Runt 50? Det var bara studenterna, familjerna hade ett möte några dagar innan utan studenterna. Sen var ICES representanterna där också. 
Japp, finns något inlägg någonstans med en massa bilder.

Q: rosa orangea pennan!!! Jag köpte massa såna förra veckan ;) säg till om dina tar slut sen så skickar jag på posten! XD <3<3<333 - Karro
A: Ja, mina rosa är chill nu, får inte skriva anteckningar med dem, får highlighta, men inte skriva endast med rosa. Vi lämnar ju in dem lite då och då för "Notebook check" så då måste allt vara rent och fint. 


Kommentarer
Postat av: Hanna

svar: jag har gått på intervju hos båda och blivit antagen tll båda så nu ska jag bara välja..... men ska åka iafl och det känns JÄTTEKUL!!! :D

2011-10-02 @ 19:10:47
URL: http://thune.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0