Studieuppbehåll och ej avslutade kurser

Har fått lite frågor angående studieuppbehåll och vad som händer med kurser som inte blivit avslutade. Så här kommer det som jag vet och mina små tips.
Studieuppbehåll är något som du ber din syokonsulent om. När denna blivit påskriven av din rektor har du tillstånd att vara borta från skolan och helt enkelt inte vara tvungen att studera. Du behöver inte göra någonting egentligen. Det du gör är att du kontaktar din syo eller mentor om en studieuppbehållslapp. Du tar hem den och fyller i. Du ska t.ex skriva i namn, personnummer, telefon, mail, föräldrars namn och kontakuppgifter, anledning till uppbehåll, nuvarnade linje/klass, linje när du återkommer. Det här med "anledning til uppbehåll" kan verka lite jobbigt men är hur enkelt som helst. Ska du åka iväg på High School år skriver du bara det. Att du ska åka till USA (eller annat om så är fallet) och studera på High School där.
När allt är påskrivet lämnar du bara tillbaka den och får sedan en kopia på pappret när det är påskirvet av rektor och allt är klart.
Ej avslutade kurser kan verka lite jobbigt. Det är inte självklart att en kurs bara är under ett år. T.ex hade jag själv en kurs som vi läste under höst terminen och som ska fortsätta under nästa höst (då när jag är borta) och eftersom hela skolsystemet ändras och den kursen inte kommer finnas kvar så kommer jag aldrig att läsa klart den... trist :( Men för att inte bara slänga bort den helt och hållet så kan man be om en "kurs omdöme". Det som händer då är att du återigen går till din syo och ber om en "kurs omdömes lapp". Sen går du till den lärare som har kursen du inte kommer avsluta och ber honom/henne fylla i den. Om du har flera lärare i ett ämne är det bara att ge den till vem som helst och sen be läraren i fråga att konsultera med de/den andra läraren. Sen kan du även be om att få tillbaka den själv eller om den ska gå direkt till din syo.

Kommentarer
Postat av: Anonym

lyllo dig! jag vill bara bli klar med allt och skicka in det. förresten, vilka sprutor tog du? om jag inte har frågat :)

2011-03-04 @ 21:31:37
URL: http://mizgin.devote.se/
Postat av: Alexandra

jag ska också till USA som utbytesstudent 11/12, länka? :)

2011-03-07 @ 20:43:24
URL: http://alexandrieah.blogspot.com
Postat av: Anonym

jag har två hepatit kvar, ska ta den andra 4 april och den tredje måste jag boka tid för några dagar innan jag åker haha :D hur mycket kostade tuberkolos? :)

2011-03-08 @ 10:58:53
URL: http://mizgin.devote.se/
Postat av: Anonym

jag är bara orolig för kostnaden, har redan slösa på typ 63000 hittils, så.. men mamma sa att jag har tagit tuberkulos, hoppas jag faktiskt har det :)

2011-03-08 @ 21:19:14
URL: http://mizgin.devote.se/
Postat av: Anonym

jaha.. aja, jag får se hur det blir imon, hälsoundersökning då. jag hoppas VEEEERKLIGEN att det blir klart, så jag slipper allt nån dag! vill bara ha familj nu :)

2011-03-09 @ 20:38:42
URL: http://mizgin.devote.se/
Postat av: Anonym

hoppas du får snart då! :) jag får nog vänta ett tag till, men det gör inte så mkt. jag tycker det är lite bra om man inte lär känna familjen föööör lång tid före man åker :)

2011-03-09 @ 21:51:41
URL: http://mizgin.devote.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0