Status uppdatering

Jag har nu gjort allt jag kan göra. Jag har fyllt i alla papper och allt, så det enda som jag behöver göra nu är att vänta på att någon familj där borta ska välja mig. De allra sista papperna var lite jobbiga att fylla i. För det första var de 11 stycken :O
Här kommer en genomgång av varje papper:

Papper 1 (Program application): Här ska du kort och gott skriva in hur lång tid du söker för (alltså antal månader i landet), skoltyp, personuppgifter, antal i din familj, intressen m.m
Papper 2 (Additional Personal Data): Här är det första pappret som du måste skriva ut och sen skriva i och på och tillslut skana in och lägga till i applikationen. Här fyller du i vilka språk du vill läsa, kurser och om du vill ta "Drivers education", om du har djur och din jobb erfarenhet. OBS, att det är endast om du vill ta Drivers kursen som du behöver skriva på pappret, annars är det bara att fylla i direkt.
Papper 3 (Student letter): Precis vad det låter som. Här ska du själv skriva ett brev till din värdfamilj. Skriv om dig själv, vad du gillar, vad du gör på fritiden och hur du är som person.
Papper 4 (Parents statement): Här ska dina föräldrar/förmyndare skriva ett brev till värdfamiljen om dig, dina styrkor, svagheter m.m
Papper 5 (School Record Transcript): Här måste du skriva ut och får påskrivet. I detta papper ska dina betyg samt signatur från din skola (där betygen kommer ifrån).
Papper 6 (Teachers recommendation): Återigen som det låter. Be en lärare, ett tips är någon du har haft i engelska under en relativt lång tid som känner dig väl. Läraren ska i sin tur skriva svagheter samt styrkor m.m om dig och sedan skriva under.
Papper 7 (Applicant Health): Detta papper ska också skrivas ut, samt tas med till husläkare (eller liknande). Här ska det stå om sprutor, sjukdomar, vaccin, vikt, längd. Som ett helt vanligt hälsokort med andra ord.
Papper 8 (Applicant Health 2): Precis som ovan
Papper 9 (Rules): Det enda du behöver göra här är att skriva ut, läsa igenom, skriva på och skanna in. Samt bifoga.
Papper 10 (Agreement and Authorization): Precis som ovan
Papper 11 (Photograph Album): Yees, du läste rätt. I det sista pappret ska du lägga in bilder på dig. Jag valde att lägga in bilder på mig tillsammans med kompisar, familj och när jag gör något. T.ex spelar fotboll dansar m.m
OBS! Att jag åker med Explorius och vad jag vet är det bara de som använder den här sortens ansökningar. Så om ni åker med någon annan organisation kan ni kanske få lite tips men har du valt Explorius har du allt här. Jag hade ganska mycket frågor när jag fyllde i min ansökan :P

Kommentarer
Postat av: emilia

när du hade din intervju, fick du göra ett sånt dära engelske test, typ prata engelska, läsförståelse samt skriva en uppsats?

2014-04-13 @ 13:28:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0