SLEP - Test

Hello! Nu var det ett tag sen det skrevs här senast, men som sagt, just nu händer det inte mycket. Fick för några dagar sedan, i fredags tror jag till och med att det var, ett mail från Explorius som ville att jag skulle komma i och göra ett så kallat SLEP-test. Vad är det är var första frågan som dök upp i mitt huvud? Förstod  lite senare under helgen att det var/är ett test du gör innan du åker iväg för att se din nivå i engelska. Så i går, tisdags, stack jag direkt efter skolan in till Stockholm centrum, bort till Luntmakargatan och in på Explorius kontor. Hade aldrig varit på det nya kontoret innan så det var lite små kenpigt att hitta men nu har jag full koll. För er som ska dit så kommer adressen skrivas i slutet av inlägget :)
När jag kom dit fick jag återigen ett varmt välkommande av personalen och sen fick jag sätta mig i köket och göra provet. Det såg ut ungefär som ett nationellt prov. Ni vet, med det stora tjocka häftet och svarsblanketten och en blyertspenna. Utan att avslöja för mycket utav testet ska jag försöka förklara det lite grann:
  • SLEP står för "Secondary Level English Proficiency", för en snabb och enkel översättning till svenska "Gymnasienivå kunskaper i engelska". Självklart måste du inte gå i gymnasiet för att klara av provet, det var riktigt enkelt.
  • Testet består av två delar.
  • Första delen är hörförståelse. En i personalen sätter på en skiva som du ska lyssna på medan du fyller i svar på blanketten. Du får bara lyssna en gång så det gäller att vara uppmärksam. Frågorna och svarsalternativen står i häftet.
  • Andra delen är läsförståelse. Där får du läsa i häftet och svara på frågor.
  • Du väljer alltid A,B,C eller D som svar.
  • Du har 45 minuter på dig att skriva provet
  • Det är 74 frågor på hörförståelsen och 71 på läsförståelse, totalt: 145
Om du som denna tjej bor på ett ställe där du kanske inte har något kontor att gå till eller inte har möjligheten att lätt ta dig dit får du hem provet, gör det och skickar sedan in det. Provet ser fortfarande ut på samma sätt som ovan.
Om du går till kontoret och gör det, som jag gjorde, kan du om du och personalen har tid få se ditt resultat direkt.
Och som jag redan sagt, det är ingen att oroa sig för, jättelätt var det. Jag var hur nervös som helst innan. Gick runt hela dagen och oroade mig, trots att folk hade sagt åt mig att det inte var någon fara. Tack vare mig så får dock ni som läser det här en aning om hur det ser ut, något som jag inte fick. So take a good look folks! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0