Är du intresserad?

Är du intresserad av att åka på High School år till USA eller något annat land där ute? Här kommer ett inlägg om info och tips som jag än så länge kan tala om. Eftersom jag ska åka till USA kan det komma att finns lite fler punkter om just det, men i stortsätt så gäller allt för alla. :)

Vill du väster ut till USA?
-
Börja med att titta på olika organisationer. Det finns lite olika men de tre som jag själv tycker är bäst är: Explorius, EF och STS.
- Tänk mer på dig själv och hur du är som person när du väljer organisation.
- Väljer du en mindre organisation har de oftast ett begränsat antal studenter som får åka, se inte detta som något negativt. Är du redo och har du viljan kommer du med, det är snarare positivt att det är få då Du som person kommer få mer uppmärksamhet och lättare att få kontakt med organisationen och även familj när du är i ditt "High School land". En organisation som fungerar på detta sätt är Explorius.
- Anmäl dig i tid. Om du anmäler dig långt innan kan du ta det mycker mer lugnt med alla papper och sånt. Dessutom kan det vara lättare för dig att ställa frågor då det inte är lika många andra som ringer in samtidigt.
- Kolla om organisationen har ett så kallat Soft-Landning Camp, detta är ett utmärkt sätt för dig att lära känna de andra som kommer studera i samma land som du under samma period, väljer du att åka med Exlporius får du landa tillsammans med de andra studenterna i New York.
- Har du möjligheten att välja stat så strunta i det. Det viktigaste är inte att du hamnar i den mest kända staten, t.ex Californien, Florida. Det som kanske inte många tänker på är att även om väljer t.ex Cali. som kommer du inte säkert hamna i någon storstad som LA, det är mycket möjligt att du hamnar i någon liten by uppe i norr.
- Var inte för begränsad. När du fyller i den första omgång papper kryssa in i att du inte kan dela rum eller hamna i en familj med annan etniskbakgrund, om det inte finns speciella själ dvs. Familjer som är "för mycket" blir inte godkända av organsiationen så oroa dig inte om det.
- När du fyller i andra omgången papper så tänk på att skriva den du verkligen är, skriver du något annat bara för att det låter bättre kan du hamna i en familj som inte alls passar dig.

Vill du åka på High School år i t.ex Japan, Canada, Nya Zealand m.m?
- Börja med att titta på olika organisationer. Det finns lite olika men de tre som jag själv tycker är bäst är: Explorius, EF och STS.
- Tänk mer på dig själv och hur du är som person när du väljer organisation.
- Väljer du en mindre organisation har de oftast ett begränsat antal studenter som får åka, se inte detta som något negativt. Är du redo och har du viljan kommer du med, det är snarare positivt att det är få då Du som person kommer få mer uppmärksamhet och lättare att få kontakt med organisationen och även familj när du är i ditt "High School land". En organisation som fungerar på detta sätt är Explorius.
- Anmäl dig i tid. Om du anmäler dig långt innan kan du ta det mycker mer lugnt med alla papper och sånt. Dessutom kan det vara lättare för dig att ställa frågor då det inte är lika många andra som ringer in samtidigt.
- Var inte för begränsad. När du fyller i den första omgång papper kryssa in i att du inte kan dela rum eller hamna i en familj med annan etniskbakgrund, om det inte finns speciella själ dvs. Familjer som är "för mycket" blir inte godkända av organsiationen så oroa dig inte om det.
- När du fyller i andra omgången papper så tänk på att skriva den du verkligen är, skriver du något annat bara för att det låter bättre kan du hamna i en familj som inte alls passar dig.
- Om du ska till ett land där de inte prata engelska, tänk på att uppdatera dig på lite vanliga fraser, ta en kurs eller liknande. Fokusera inte på all gramatik, det kommer att flyta på sen när du har varit där ett tag.

Mina val:
-
Jag har valt att åka med Explorius eftersom jag gillade att de bara tar med x antal studernade. Detta ger som sakt en större "betydelse".
- Jag åker till USA, och valde snabbt att inte välja stat. Vill hamna hos den famlij som passar mig bäst och inte den stat som jag helst vill till.
- Jag skrev i mina papper att det enda som jag inte ville gå med på var att bo hos en person, alltså en ensamstående förälder eller en som bara inte har någon famlij.


Ja, det här är vad jag har att säga. Titta in för lite mer update och tips :)

xoxo-


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0