De som inte kan åka skidor ska hålla sig borta från backarna

Har överlevt första dagen i Åre för säsongen. För en gångs skull har jag inte ramlat eller blivit påkörd. Där emot blev pappa påkörd av en snowboardåkare och mamma nästan påkörd av två skidåkare. Sen var det ju relativt många gånger som det höll på att bli kaos av att personer som inte kan åka skidor svänger lite här och var och så vipps så är de framför än och man måste slänga sig i backen för att inte köra in i någon. Alltså, det kanske låter löjligt men Åre är ändå ett sånt populärt skidställe med inte hur lätta backar som helst, så varför åker då nybörjare och familjer med små barn hit. Jag menar, är det inte lättare att åka till Sälen, Idre eller någon mindre skidort för att lära sig. Eller om man nu måst vara i Åre. Hålla sig bortom centrum. Ta bussarna till Björnen eller Tege där det inte är så mycket folk. Hade jag varit nybörjare hade jag åkt till ett lugnare område där man kan ta tid på sig. Likadant i liftarna, tror aldrig jag har varit med om att de har behövt stanna liftarna så här mycket bara för att folk ramlar i lifte, eller ramlar när det ska av eller till och med innan de ens är i liften. Nä! Ni som är nybörjare, ta er tid och lär er åka skidor innan ni sticker hit. Det blir roligare för er då. Jag åkte mina första 5-6 år i Hassela och sen blev det Idre ett år, Sälen tre år och nu kör vi på Åre för fullt.
Men, det har i alla fall varit relativt bra väder. Plusgrader men inte så att snön smälte, det var nästan perfekt. Kunde ha varit lite kallare och lite minder vind.



For now ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0