Eller är det något man bara säger för att skrämmas?

Har gjort ny design på bloggen, igen... Det brukar bli så när jag har lite tid över som jag har just nu. Visst är det skönt men jag har absolut inga läxor eller prov eller någoting och det känns lite lame. Jag menar jag kommer från en skola där de allra flestade satsade rejält och tempot var högt och alla satsade alltid på högsta betyg, vilket visst kunde vara lite små jobbigt ibland, men på något sätt blev det ett tempo då man alltid hade något att göra och man fick in en studietecknik. Men som det är nu så kommer jag hem på dagarna och sätter mig och kollar facebook, kollar på tv, läser, ringer kompisar m.m i stället för att få in det här att direkt när man kommer hem sätter sig med läxorna. Haha, det här låter säkert jättekonstigt och som om jag är värsta pluggisen men någon där ute måste ju hålla med. Inte är det lätt inte. Kommer ihåg hur det var större delen av högstadiet då det var hem och plugga nästan varje dag. Vi hade franska ord till varje torsdag, spanska till varje fredag (i alla fall var det meningen att vi skulle ha det), so prov i mellanåt och någon sån där svenska grej att göra, kanske inte läxa varje gång men vi skulle ju alltid hålla igång läsningen och skirva bokrecensioner och sånt. Okej, vi har bara gått i gymnasiet i knappt en månad, men det borde ju komma igång. Har seriöst funderat på det här ett bra tag nu och tror helt ärligt att folk gör det här med att börja gymnasiet mycket större än vad det egentligen är. Det är självklart alltid olika från skolor till skolor, t.ex har jag hört att Viktor Rydberg har kommit igång och även Marina Läroverket, som är de skolor som ligger närmast där jag bor.
Jag kommer aldrig att glömma hur alla lärare som vuxna pratade om att när man kommer upp på gymnasiet så måste man kämpa för att hänga med, men här kämpas det ingenting. Och de jag har pratat med som går i 2:an coh 3:an nu säger också att det, i alla fall och speciellt i 1:an, var jättelugnt. De jag har pratat med går alla något form av sam program och de som går natur säger att det är så tufft att folk hoppar av och byter linje. Men ska det verkligen vara sådan stor skillnad på två olika linjer. Man är ju inte dummare för att man väljer sam. Man väljer det man är intresserad av.
En annan sak jag har funderat över är hur stor skillnad det kan vara på elever från olika kommuner. I min klass är vi väldigt blandade och man märker hur de olika kommunerna utspelar sig inom de olika ämnerna. Men även inom skolorna. Vi är några stycken i min klass som kommer från två olika skolor i Danderyd, och man märker verkligen speciellt inom språken typ engelska och spanska att vi är bättre, kanske låter fel att säga så men det märks. Det är som om man ligger ett steg före. Och det är desutom bara jag från min gamla skola i klassen som läste engelska inrktning de andra har läst sam eller natur. Men är det verkligen så stor skillnad? Det finns faktiskt de i klassen som tycker det är jättemycket att vi ska ha ett litet mini spanska förhör på fredag och sen prov i historia om en vecka, öh det är normalt. Det kunde ju hända att man hade två prov och tre läxförhör på en vecka.
Det känns nästan som om lärarna är rädda om oss och vill skydda oss från en massa plugg. Så istället för att köra på under lektionerna med genomgånger och sånt som kan vara bra att kunna och sen ge oss övningar eller nåt att göra hemma går de igenom snabbt vad det handlar om och sen får vi övningar vi ska göra. Och för att göra klart dessa måste vi alltid fråga läraren vad vi ska göra eftersom vi inte riktigt har gått igenom hur man för och varför.

Så helt ärligt, överskattas allt det här med att börja gymnasiet? Är det verkligen så speciellt? Eller är det något man bara säger för att skrämmas?


Kommentarer
Postat av: hanna

jag tycker du ska vara glad så länge det varar! själv har jag fått massa läxor och sånt, och än har det bara börjat.. :P

men fattar vad du menar ;)

hoppas du har det bra! <3

2010-09-14 @ 16:30:47
URL: http://thune.blogg.se/
Postat av: ellen

Jag kommer från en annan kommun och skola, är jag mycket sämre än du i engelska och spanska? ;(

2010-09-25 @ 02:16:45
URL: http://hellgrens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0